رابطه استفاده آسیب زا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه ای کیفیت خواب

نویسندگانمجید صدوقی-زهرا محمدصالحی اورگانی
تاریخ انتشار۲۰۱۷-۶-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

زمینه و اهداف: استفاده از گوشی های تلفن همراه در سال های اخیر به جزء جدایی ناپذیر زندگی تبدیل شده است. با وجود کاربردهای مفید تلفن همراه، استفاده بیش از حد و مداوم آن زمینه وابستگی و آسیب را در افراد ایجاد می نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استفاده آسیب زا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش واسطه ای کیفیت خواب در سال 1395 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 175 دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان )105 دختر و 75 پسر( با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای )متناسب ) جنارو و همکاران، 1007 ،COS( با جنسیت( انتخاب شده و به پرسشنامه های استفاده مفرط از تلفن همراه و کیفیت خواب پیتزبورگ )بایسی و همکاران، 5393 ( و سؤالات دموگرافیک و معدل ترم گذشته پاسخ دادند. Spss- داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی از طریق نرم افزار 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که استفاده مفرط از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی همچنین، .)P<0/ و 05 t=-4/ و 39 β=-0/ معناداری داشته و به طور معکوس آن را پیش بینی می نماید ) 64 نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشاندهندة نقش واسطهای کیفیت خواب در ارتباط میان استفاده مفرط از تلفن همراه و عملکرد تحصیلی بود. نتیجه گیری: استفاده بیش از حد تلفنهای همراه دارای تأثیرات منفی بر خواب، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان می باشد. بنابراین، هدایت دانشجویان به استفاده هدفمند، کارآمد و ایمن از تلفن همراه و بالا بردن دانش آنها در زمینه تأثیرات منفی مستقیم و غیرمستقیم استفاده بیش ازحد از تلفن همراه دارای اهمیت است.