نویسندگان | مجید صدوقی-زینب زرجینی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۹-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
نمایه نشریه | SID |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه ) 220N =( شاغل به تدریس در سال تحصیلی 95 - 94 بود. براساس جدول کرجسی و مورگان ) 1970 (، نمون های به تعداد 136 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنام ههای هوش هیجانی شوت و همکاران ) 1998 (، سرمایه روانشناختی لوتانز ) 2007 ( و فرسودگی شغلی مسلچ ) 1981 ( پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلف ههای خودکارآمدی، تا بآوری و ارزیابی و بیان هیجان به ترتیب بیشترین توان پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان را داشتند. نتایج تلویحاً نشان م یدهد که ارتقای سطح هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی م یتواند به کاهش مشکلات شغلی و در نتیجه، فرسودگی شغلی معلمان کمک نماید.