تبیین بهزیستی روانشناختی براساس مولفه های روانشناسی مثبت

نویسندگانمجید صدوقی-فاطمه میرزایی علی ابادی
تاریخ انتشار۰-۰-۰۱
رتبه نشریهعلمی - ترویجی
نوع نشریهالکترونیکی
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مرتبط با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان می باشد. بدین منظور از بین دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان آران وبیدگل در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 320دانش آموز(106پسر و 214دختر) به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف(2001)، خودکارآمدی شرر(1982)، خوش بینی شییر و کارور (1994)، تاب آوری کونور و دیویدسون ( ۲۰۰۳)، هدفمندی در زندگی اسچیر و همکارانش (2006)، شکوفایی روانشناختی داینر و همکارش (2008)، امیدواری نوجوانان پاملا هیندز (1985) پاسخ دادند. داده ها با روش رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی، خوش بینی، امید، هدفمندی در زندگی، تاب آوری و شکوفایی روانشناختی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معناداری دارند و متغیرهای امید، خودکارآمدی، هدفمندی در زندگی و شکوفایی به طور مستقیم می توانند بهزیستی روانشناختی دانش آموزان را پیش بینی کنند.