نویسندگان | مجید صدوقی-زهرا محمدصالحی اورگانی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۶-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | SID |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استفاده مفرط از اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش واسطهای استرس ادراک شده انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 95-1394 بود. تعداد 288 دانشجو (218 دختر و 70 پسر) با روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای (متناسب با جنسیت) انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ IAT، 1998) و پرسشنامه استرس ادراک شده (کوهن و همکاران، 1983) و معدل دانشجویان به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی و از طریق از نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از اینترنت با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی معناداری داشته و به طور معکوس آنرا پیش بینی مینماید. همچنین، نتایج رگرسیون سلسه مراتبی نشاندهنده نقش واسطهای استرس ادراک شده در ارتباط میان استفاده از اینترنت و عملکرد تحصیلی بود نتایج تلویحاً نشان میدهد که استفاده مفرط از اینترنت نه تنها عواقب سوء بهداشتی مستقیم بلکه اثرات منفی غیرمستقیم از طریق استرس ادارک شده بر عملکرد تحصیلی جوانان دارد. این یافتهها به درک و بینش بهتر مربیان و متخصصان سلامت و سیاستگذاران از تاثیرات استفاده مفرط و آسیبزا از اینترنت در میان دانشجویان و تدوین مداخله مناسب کمک میکند.