پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مولفه‌های بخشودگی

نویسندگانمجید صدوقی-فاطمه حسامپور
تاریخ انتشار۰-۰-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

زمینه و هدف: شناسایی عوامل مرتبط با بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به نظر می‌رسد بخشودگی به عنوان فرایندی که به التیام رنجش‌ها، بهبود روابط بین فردی و کاهش هیجان‌های منفی کمک می‌کند می‌تواند در بهزیستی آنان موثر باشد. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس مولفه‌های بخشودگی بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی بود. تعداد 250 نفر از دانشجویان رشته‌های پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 95-96 با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای طبقه‌ای انتخاب شده و به مقیاس‌های بخشودگی بین فردی احتشام زاده و بهزیستی روانشناختی Ryff پاسخ دادند. داده‌ها با کمک نرم افزار 22-SPSS با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین بخشودگی بین فردی در دانشجویان14/9±73/66 و بهزیستی روانشناختی 70/10±32/76 بود. میانگین نمره کل بخشودگی بین فردی (59/2=t و 05/0P<) و بهزیستی روانشناختی(31/3=t و 01/0P<) دانشجویان دختر در مقایسه با پسران بطور معناداری بالاتر بود. اما بین دانشجویان پزشکی و پرستاری در هیچ‌یک از متغیرهای بخشودگی (55/0-=t و 58/0=P) و بهزیستی روانشناختی (56/0=t و 57/0=P) تفاوت معناداری وجود نداشت. نتایج نشان داد بهزیستی روانشناختی با هر سه مولفه ارتباط مجدد و کنترل انتقامجویی (32/0r= و 01/0P<)، کنترل رنجش (49/0=r و 01/0P<) و درک و فهم واقع‌بینانه (23/0r= و 01/0P<) در دانشجویان علوم پزشکی رابطه معناداری دارد و کنترل رنجش (49/0=β و 001/0P<) و درک و فهم واقع‌بینانه (13/0=β و 05/0P<) به ترتیب قوی‌ترین پیش‌بین‌های بهزیستی روانشناختی در دانشجویان علوم پزشکی هستند. نتیجه‌گیری کلی: بخشودگی موجب افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری و پزشکی می‌شود. بنابراین، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت افزایش ویژگی‌های مثبت اخلاقی مانند بخشودگی می‌تواند از طریق پیشگیری از رنجش و ارتقاء درک و فهم واقع‌بینانه به بهبود سلامت روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی کمک نماید.