بررسی و سنجش سطح تحصیلات در افزایش سن ازدواج دختران

نویسندگانمحسن شاطریان,فرزانه بالاخانه
همایشدومین همایش علمی و پژوهشی علوم تربیتی و روان شناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۱۰-۲
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

در دهه های اخیر، تغییرات اجتماعی، اقتصادی مهمی درجوامع به خصوص جوامع درحال توسعه صورت گرفته است. یکی از این تحولات، حضور گسترده دختران در نظام آموزشی و مناصب اجتماعی می باشد. تمایل روز افزون دختران به تحصیلات دانشگاهی، تحول گسترده - ای در نظام خانواده و ازدواج ایجاد نموده است. به طوریکه منجر به بروز تغییراتی در ارزش ها و باورهای آنان نسبت به ازدواج شده است. آنان، ادامه تحصیل و حضور در عرصه های اجتماعی را دارای منافع و سرمایه ای بیش از ازدواج و تشکیل خانواده دانسته. همچنین با بالا رفتن سطح تحصیلات، توانسته اند فرصت های شغلی بهتری کسب نموده و وابستگی کمتری به همسرخود داشته باشند. لذا این امر، کاهش انگیزه نسبت به تشکیل زندگی و افزایش سن ازدواج در میان دختران را به همراه داشته است. از این رو هدف مقاله حاضر، بررسی نقش سطح تحصیلات دختران در افزایش سن ازدواج آنان می باشد. روش پژوهش حاضر اسنادی بوده و نتایج بیانگر آن است که بین سطح تحصیلات دختران و افزایش سن ازدواج آنان رابطه وجود دارد. از این رو سرمایه گذاری در این زمینه حائز اهمیت فراوان است.