نقش برنامهریزی حملونقل شهری در کاهش ترافیک و آلودگیهای شهری)نمونه موردی: شهر اصفهان

نویسندگانمحسن شاطریان,حسین گشول,مرتضی شریفی شیمنی,وحیده برهمن
همایشدومین کنفرانس علمی - پژوهشی افق های نوین در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۱-۲۸
محل برگزاری همایشاصفهان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

فرآیند برنامهریزی دربرگیرنده کلیتی است پیوسته در جریان، که بخشی از این برنامهریزی، برنامهریزی حملونقل شهری است. حملونقل در کنار مسکن، کار و گذران اوقات فراغت، بهعنوان یکی از چهار عملکـرد اساسی شهر قلمداد شده است، بهگونهای که زندگی شهری امروز را بدون آن نمیتوان تـصور نمـود. وجود نارسایی در روند برنامهریزی شهری و حملونقل شهری، آثار و عوارض زیانبار گستردهای را همچون مصرف بالای انرژی، تأخیر در رسیدن به مقصد، آلودگی هوا، کاهش ایمنـی شـهری و افـزایش خطرهای جانی، از بین بردن بافتها و پیوندهای سنتی شهر و نظایر اینها، به بار آورده است. پس از گسترش شهرها و افزایش جمعیت شهری، نیاز به جابهجایی و استفاده از وسایل نقلیه بهطور فزایندهای گسترش و تراکم ترافیک را در نواحی شهری پدید آورد که خود بسیاری از چالشها همچون آلودگیهای هوا و صدا را سبب گردید. ازاین پس مدیران شهری حملونقل همگانی را عنصر اصلی دستیابی به سامانۀ حملونقلی متعادل معرفی نمودند. گسترش پراکنده شهر اصفهان و توسعۀ شهرکهای آن سبب شده که روزانه حجم بالایی از سفرهای دورن شهری و بهویژه از شهرهای مختلف صورت گیرد، لذا مدیریت چگونگی تردد و جابهجایی آنها در سطح شهر از عوامل مهمی است که مقالۀ حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی به آن پرداخته است. ضمن اینکه مصاحبه و پرسش و پاسخ از سازمانها و افراد مطرح در این زمینه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بررسیها و نتایج بهدستآمده نشان داد که استفاده از خودروهای مـسافربری مانند )ون(، استفاده از خطوط ویژه چون اتوبوسهای ،BRTمترو و همانند آن، بهمنظور کـاهش تراکم ترافیک، کاهش آلودگی هوا، صوت، بصری و ارائۀ یک سیـستم حملونقل عمـومی غیر انبوه کـه ظرفیـت جابهجایی مسافر نسبتاً بالایی داشته و از راحتـی سـفر قابلتوجهی برخـوردار باشد یک راهکار مناسب برای کنترل و انتظام سیستم حملونقل غیر انبوه شهر اصفهان محسوب میشود