نویسندگان | صدیقه کیانی سلمی-محسن شاطریان |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۷-۹-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
هدف: هدف از انجام تحقیق، بررسی و تبیین پیامدهای گسترش گردشگری خانه های دوم و اثر آن بر رضایت جامعه محلی در بخش قمصر است. روش: در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری به ارائه الگویی از پیامدهای گسترش گردشگری خانه های دوم و اثر آن بر رضایتمندی جامعه بومی در بخش قمصر اقدام شد. جامعه آماری تحقیق ساکنان بخش قمصر است که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 198 نفر انتخاب و با ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها: یافته ها بیانگر آن است مدل عاملی مرتبه دوم اثرات گسترش خانه های دوم گردشگری تحت تأثیر عامل های پنهان اقتصادی، محیطی، اجتماعی و کالبدی قرار دارد. مقدار P کلیه پارامترهای لامدا در مدل نشان از تأیید روابط دارد. نهایتاً شاخص های برازش مدل نشان می دهند، عوامل مورد بررسی بهخوبی توانسته اند اثرات را اندازه گیری نمایند. همچنین اثر گسترش گردشگری بر رضایت مردم محلی مورد تأیید قرار می گیرد. محدودیت ها: محدودیت اصلی پژوهش حاضر عدم دسترسی به اطلاعات خانه های دوم و لزوم بررسی های متعدد میدانی در منطقه مورد بررسی است. راهکارهای عملی: گردشگری روستایی تحت تأثیر ابعاد اقتصادی، محیطی، اجتماعی و کالبدی می باشد و برای برنامه های توسعه گردشگری لازم است مجموع عوامل فوق مد نظر قرار گیرد به نحوی که اثرات مثبت تقویت و اثرات منفی پیشگیری و کنترل گردد. به این ترتیب رضایتمندی حداکثری جامعه محلی بهعنوان ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه موفق گردشگری تحقق می یابد. اصالت و ارزش: در پژوهش های مختلف، پیامدهای گسترش خانه های دوم مورد توجه قرار گرفته اما تأثیر آن بر رضایت جامعه محلی بررسی نگردیده است، در تحقیق حاضر سعی گردید همه ابعاد به صورتی جامع و سیستمی که نگرشی جغرافیایی است مورد توجه قرار گیرد و اثر آن بر رضایت جامعه محلی سنجیده شود.