نویسندگان | جواد کتولی,مجید سبز پوشانی |
---|---|
همایش | اولین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی درمکانیک، مکاترونیک و بیومکانیک |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۶-۵-۲۶ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
امروزه با رشد تکنولوژی سوخت و همچنین تکنولوژی خنثی¬سازی ناخالصی¬های سوخت، امکان بهره¬مندی از گزینه-های متنوع¬تر سوخت¬های موجود فراهم شده است و بر این اساس امروزه در کشورهای مختلف دنیا استفاده ازسوخت¬های-ارزانتر روز به روز گسترش می¬یابد. از طرفی به دلیل محدودیت¬های موجود و شرایط متغیر نیروگاه، محیط و بازار¬سوخت (به خصوص در فصل زمستان) لازم است سوخت دومو سومی به عنوان سوخت جایگزین برای نیروگاه در نظر گرفته شود. در حال حاضر در نیروگاه¬های سیکل¬ترکیبی ایران سوخت گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین در نظر گرفته می¬شود، در-حالی که سوخت در سیکل ترکیبی می¬تواند از گازطبیعی با کیفیت بالا گرفته تاسوخت زباله و یا باقیماندهپالایشگاه¬ها متغیر باشد. تغییر سوخت مصرفی نیروگاه از گاز به گازوئیل و سوخت¬های سنگین(مانند مازوت) در مراحل مختلف، با توجه به ارزش¬حرارتی بالا و کیفیت پایین این سوخت¬ها، مشکلات و محدودیت هایی برای نیروگاه به وجود خواهد آورد. جهت مقابله با این مشکلات ضروری است تمهیداتی در نظر گرفته شود که در این تحقیق با شبیه¬سازی نیروگاه سیکل ترکیبی، پارامترهای عملکردی نیروگاه برای حالت احتراق با سوخت¬های بررسی میشود. در پایان تأثیر استفاده از این سوخت ها بر روی پارامترهای عملکردی بویلر بازیاب، توربین گازی، و سیکل ترکیبی با استفاده از آنالیز انرژی ارزیابی و با یکدیگر مقایسه می¬شود.