بررسی رابطه سبک های مقابله و سبک های دلبستگی در دانش آموزان

نویسندگانمحمد رضا تمنائی فر,مریم صنعتکارفر
همایشاولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم ترببیتی و روانشناسی و مطالعات علوم اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۶-۲۶
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های مقابله در دانش آموزان بود. روش تحقیق: جامعه مورد بررسی کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهر کاشان بود که تعداد 444 نفر از آنها با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند و با تکمیل پرسشنامه سبک های دلبستگی هازن و شاور ) 7891 ( و پرسشنامه مقابله با موقعیت های تنیدگی زا ) اندلر و پارکر، 7884 ( در این پژوهش شرکت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معناداری همبستگی استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد سبک دلبستگی ایمن با سبک مقابله مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و با سبک مقابله هیجان مدار رابطه منفی دارد. همچنین سبک دلبستگی دوسوگرا با سبک مقابله مسئله مدار رابطه منفی و با سبک مقابله هیجان مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت دارد و سبک دلبستگی اجتنابی فقط با سبک مقابله هیجان مدار رابطه مثبت دارد.