بررسی رابطه باورهای فراشناخت و اضطراب امتحان

نویسندگانمحمد رضا تمنائی فر,سعیده عبدالملکی
همایشاولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم ترببیتی و روانشناسی و مطالعات علوم اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۶-۲۷
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناخت با اضطراب امتحان در دانش آموزان بود. طرح پژوهش توصیفی همبستگی است - . جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴ بود.نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و حجم آن بر اساس جدول مورگان ۴۴0 نفر انتخاب تعیین گردید. اطلاعات از طریق پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ) 1۹80 ( و پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون) 200۴ ( جمعآوری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج نشان داد. که بین باورهای فراشناخت با اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.این نتایج حاکی از آن است که با افزایش باورهای فراشناخت، اضطراب امتحان افزایش مییابد.با توجه به ارتباط مثبت بین باورهای فراشناخت با اضطراب امتحان، مشاوران و روانشناسان میتوانند با مداخلههای آموزشی و مشاورهای مناسب با محوریت باورهای فراشناختی، به کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان و بالطبع،ارتقای عملکرد تحصیلی آنها کمک کنند.