بررسی رابطه کمال گرایی و اضطراب امتحان

نویسندگانسعیده عبدالملکی,محمد رضا تمنائی فر
همایشاولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم ترببیتی و روانشناسی و مطالعات علوم اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۶-۲۷
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی با اضطراب امتحان در دانش آموزان بود. طرح پژوهش توصیفی همبستگی است - . جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴ میباشد.نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و حجم آن بر اساس جدول مورگان ۴۴0 نفر انتخاب تعیین گردید.اطلاعات از طریق پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ) 1۹80 ( و پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی فراست ) 1۹۹0 ( جمعآوری شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد . بین کمالگرایی با اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری وجود دارد این نتایج حاکی از آن است که با افزایش کمالگرایی اضطراب امتحان نیز افزایش مییابد . با توجه به یافتههای این پژوهش نتیجهگیری میشود که با کنترل و تعدیل کمالگرایی میتوان به کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان و درنتیجه ارتقای عملکرد تحصیلی آنها کمک نمود.