تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت

نویسندگانمحمد رضا تمنائی فر,المیرا قاسمی
همایشسومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۸-۱۶
محل برگزاری همایشمشهد
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشبین المللی

چکیده مقاله

اهمالکاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیط های آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حایز اهمیت است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان انجام شدبا استفاده از نمونه گیری خوشه ای،440 نفر(240 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(1984)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو(کاستا و مک کری،1985) و اطلاعات جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و صفات شخصیت ( روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی به تجربه و با وجدان بودن ) رابطه معنادار وجود دارد