| نویسندگان | فهیمه مهدی,محمد رضا تمنائی فر |
| همایش | ششمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش |
| تاریخ برگزاری همایش | 2025-09-22 - 2025-09-22 |
| محل برگزاری همایش | 1 - تهران |
| ارائه به نام دانشگاه | موسسه پژوهشی مدیریت مدبر |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودپنداره و مسئولیتپذیری نوجوانان بود.روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی و از لحاظ روش نیمهآزمایشی به شیوه پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد نظر شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر قم که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به تحصیل بودند بود.روش نمونهگیری به صورت دردسترس انجام شد. بدین ترتیب تعداد 30 نفر ازدانشآموزان پایه هفتم متوسطه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامههای خودپنداره منداگلیو (۱۹۹4) و مسئولیتپذیری مرگلر و شیلد (2016) جمعآوری شد.پس از اجرای پرسشنامهها گروه آزمایش به صورت گروهی در طی یک ماه در هشت جلسه 90 دقیقهای (دوبار در هفته) تحت آموزش هوش هیجانی گلمن(۱۹۹۵) قرار گرفت. برایآزمون فرضیهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر خودپنداره(05/۰p<، 57/22F= ) و مسئولیتپذیری (05/۰p<،63/17F=) دانشآموزان معنادار بوده است. فلذا طبق یافتههای این پژوهش میتوان گفت که آموزش هوش هیجانی مداخله آموزشی مناسب برای افزایش خودپنداره و مسئولیتپذیری نوجوانان میباشد.