مقایسه کمال گرایی و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین

نویسندگانمحمدرضا تمنایی فر الهام محبوبی
نشریهمجله فیض
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
شماره صفحات۵۸۵-۵۹۱
شماره مجلد۲۴
نوع مقالهOriginal Research
تاریخ انتشار۱۳۹۹/۱۰/۲۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

چکیده

سابقه و هدف: اضطراب امتحان به عنوان پدیده ای رایج در بین دانش آموزان با عوامل بسیاری همبسته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای کمال گرایی و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین انجام گرفت.

مواد و روش ها: اعضای نمونه را ۳۶۲ دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر کاشان که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، تشکیل می‌دادند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t تحلیل شدند.

نتایج: نتایج نشان داد درکمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی بین دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری: دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا نسبت به دانش آموزان دارای اضطراب پایین، کمالگراتر بوده و کمالگرایی مثبت کمتر و کمالگرایی منفی بیشتری داشتند. همچنین این دانش آموزان در امور تحصیلی خود اهمالکاری بیشتری را نشان دادند. این یافته ها در محیطهای آموزشی دارای تلویحات کاربردی بوده و می توانند در موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش داشته باشند.

tags: کمالگرایی، اهمالکاری تحصیلی، اضطراب امتحان