رابطه سبک اسناد و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی

نویسندگانمحمد رضا تمنائی فر-مژگان بشری-سمیه دشتبان زاده
تاریخ انتشار۱۹۷۰-۱-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

پیشرفت تحصیلی در گرو عوامل ب یشماری است که م یتوان آنها را در دو مقوله کلی، عوامل تفاوتهای » . بررسی نمود « دانشگاه و نظام آموزشی » و عوامل مربوط به « تفاوتهای فردی » مربوط به به ویژگیهای شخصیتی از جمله انگیزش و سبک اسناد اشاره دارد. این مطالعه با هدف بررسی « فردی رابطه بین سبک اسناد ، انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام گرفته است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی شهر قم بود که از طریق روش نمونه گیری پرسشنامه ، (ASQ) تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک اسناد انگیزش پیشرفت هرمند و از معدل کل دانشجویان برای سنجش معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شده است. برای تحلیل داد ههای پژوهش از شاخ صهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک اسناد و مؤلف ههای آن با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت همبستگی معنی دار وجود ندارد. اما بین انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنی داری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که بین پسران و دختران از نظر سبک اسناد تفاوت معنی داری وجود دارد اما بین پسران و دختران از نظر انگیزش پیشرفت تفاوت معنی داری وجود ندارد.