نویسندگان | محمد رضا تمنائی فر-حکیمه لیث |
---|---|
تاریخ انتشار | ۰-۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری انجام شد . پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 93-92 در شهرستان اراک بود .نمونه پژوهش شامل 430 دانش آموز (230دختر و 200 پسر ) بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر ، پرسشنامه حمایت اجتماعی (MSPSS) و پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ استفاده گردید. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد . یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی ، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری رابطه معناداری وجود دارد . تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی ،خودکارآمدی و حمایت اجتماعی پیش بینی کننده های موثر سازگاری دانش آموزان هستند .همچنین ، یافته ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد ، اما میزان هوش هیجانی و خودکارآمدی دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است .