نویسندگان | مهدیه جعفری ده ابادی,محمد رضا تمنائی فر |
---|---|
نشریه | پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی |
شماره صفحات | ۶۹ |
شماره مجلد | ۱ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
سازگاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سلامت روان شناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطه گری عزت نفس و شفقت به خود در دانشآموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای327 دانشآموز (195 دختر و 132 پسر) انتخاب شدند. این افراد مقیاس سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ 1993)، پرسشنامه سبک اسناد (پترسون و سلیگمن 1984) ، مقیاس شفقت به خود – فرم کوتاه (ریس و همکاران 2011 ) و مقیاس عزت نفس (روزنبرگ 1969) را تکمیل کردند. برای انجام تحلیل های آماری از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد، سبک اسناد خوشبینانه با افزایش سازگاری رابطه دارد و شفقت به خود و عزت نفس اثر واسطه ای بر رابطه سبک اسناد و سازگاری دارند.
tags: سازگاری ، سبک اسناد ، عزت نفس ، شفقت به خود