نقش واسطه ای عزت نفس و شفقت به خود در رابطه بین سبک اسناد و سازگاری دانش آموزان

نویسندگانمهدیه جعفری ده ابادی,محمد رضا تمنائی فر
نشریهپژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
شماره صفحات۶۹
شماره مجلد۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲/۰۶/۲۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

سازگاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سلامت روان شناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطه گری عزت نفس و شفقت به خود در دانشآموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای327 دانشآموز (195 دختر و 132 پسر) انتخاب شدند. این افراد مقیاس سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ 1993)، پرسشنامه سبک اسناد (پترسون و سلیگمن 1984) ، مقیاس شفقت به خود – فرم کوتاه (ریس و همکاران 2011 ) و مقیاس عزت نفس (روزنبرگ 1969) را تکمیل کردند. برای انجام تحلیل های آماری از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد، سبک اسناد خوشبینانه با افزایش سازگاری رابطه دارد و شفقت به خود و عزت نفس اثر واسطه ای بر رابطه سبک اسناد و سازگاری دارند.

tags: سازگاری ، سبک اسناد ، عزت نفس ، شفقت به خود