مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای روانشناختی و ذهن‌آگاهی با نقش واسطه‌ای استفاده آسیب‌زا از اینترنت در نوجوانان

نویسندگانزینب محمدی نیکو,محمد رضا تمنائی فر
نشریهرویش روانشناسی
شماره صفحات۱۹
شماره مجلد۱۳
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۴۸/۱۰/۱۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای روانشناختی و ذهن‌آگاهی با نقش واسطه ای استفاده آسیب‌زا از اینترنت در نوجوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 6470 نفر بود که از میان آنها بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای به تعداد 325 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی (RSPWB)، نیازهای روانشناختی (BNSG-S)، ذهن آگاهی(MAAS) و اعتیاد به اینترنت (IAT) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Amos24 و Spss28 استفاده شد. نتایج نشان داد بین نیازهای روانشناختی، ذهن آگاهی و استفاده آسیب‌زا از اینترنت با بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). جهت رابطه استفاده آسیب‌زا از اینترنت با بهزیستی روانشناختی، منفی بود و جهت رابطه سایر متغیرها مثبت بود. همچنین نتایج نشان داد بین نیاز به شایستگی و ذهن‌آگاهی با استفاده آسیب‌زا از اینترنت رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). شاخص‌های برازش نشان داد مدل پیش فرض از برازش مناسب برخوردار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده آسیب‌زا از اینترنت، نقش واسطه‌ای در ارتباط بین نیاز به شایستگی و ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی نوجوانان دارد.

tags: بهزیستی روانشناختی، استفاده آسیب‌زا از اینترنت، نیازهای روانشناختی، ذهن آگاهی