نویسندگان | زینب محمدی نیکو,محمد رضا تمنائی فر |
---|---|
نشریه | رویش روانشناسی |
شماره صفحات | ۱۹ |
شماره مجلد | ۱۳ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۴۸/۱۰/۱۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر اساس نیازهای روانشناختی و ذهنآگاهی با نقش واسطه ای استفاده آسیبزا از اینترنت در نوجوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 6470 نفر بود که از میان آنها بر اساس جدول مورگان نمونهای به تعداد 325 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی (RSPWB)، نیازهای روانشناختی (BNSG-S)، ذهن آگاهی(MAAS) و اعتیاد به اینترنت (IAT) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Amos24 و Spss28 استفاده شد. نتایج نشان داد بین نیازهای روانشناختی، ذهن آگاهی و استفاده آسیبزا از اینترنت با بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). جهت رابطه استفاده آسیبزا از اینترنت با بهزیستی روانشناختی، منفی بود و جهت رابطه سایر متغیرها مثبت بود. همچنین نتایج نشان داد بین نیاز به شایستگی و ذهنآگاهی با استفاده آسیبزا از اینترنت رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). شاخصهای برازش نشان داد مدل پیش فرض از برازش مناسب برخوردار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده آسیبزا از اینترنت، نقش واسطهای در ارتباط بین نیاز به شایستگی و ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی نوجوانان دارد.
tags: بهزیستی روانشناختی، استفاده آسیبزا از اینترنت، نیازهای روانشناختی، ذهن آگاهی