نویسندگان | فاطمه پهلوان زاده,محبوبه خنشان,محمد رضا تمنائی فر |
---|---|
نشریه | فصلنامه پژوهش های یاددهی و یادگیری(پژوهشنامه تربیتی سابق) |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | date-error |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
بر اساس پژوهشهای گوناگون، دانشآموزان در زمان تحصیل، استرس زیادی را متحمل می¬شوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد می¬کند. لذا لازم است عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی بررسی شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تبیین استرس تحصیلی بر اساس کمال گرایی و صفات شخصیت با میانجیگری اشتیاق تحصیلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان به تعداد 6470 نفر بودند. 400 دانش آموز ( 200 پسر و 200 دختر) با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (SLSI)AEQ) ، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی فراست (MPS) (MPQ) ، پرسشنامه ویژگی های شخصیت نئو (NEO-FFI) NEO) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (AESQ) پاسخ دادند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدل¬سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد ، الگوی پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین، نتایج نشان داد که ، بین کمال گرایی، صفات شخصیت و اشتیاق تحصیلی با استرس تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل مسیر نشان داد که، اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمالگرایی و باز بودن به تجربه با استرس تحصیلی نقش میانجی دارد. یافته های پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای روانشناسان تربیتی و مشاوران مدرسه جهت مداخله های آموزشی پیشگیرانه برای کنترل و پیشگیری از استرس تحصیلی دانش آموزان است.
tags: استرس تحصیلی؛ ،کمال گرایی؛، صفات شخصیت؛، اشتیاق تحصیلی ؛ دوره متوسطه دوم