پیش‌بینی اختلالات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی بر اساس سبک‌های دلبستگی مادران

نویسندگانمحمد رضا تمنائی فر,راضیه عبدالهی سیچانی,نسیم رضایی
نشریهفصلنامه کودکان استثنایی
شماره صفحات۳۷
شماره مجلد۲۴
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۳/۰۳/۲۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین اختلالات رفتاری کودکان بر اساس سبک‌های دلبستگی مادران انجام شده است. روش: 318 نفر از کودکان پیش‌دبستانی (168 دختر و 150 پسر) از جامعه آماری با حجم 6055 نفر (که شامل مراکز پیش‌دبستانی تحت نظر اداره آموزش و پرورش شهر اصفهان بود) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه رفتاری کودک آخنباخ- نسخه والدین- و پرسشنامۀ سبک‌های دلبستگی هازن و شاور که توسط مادران کودکان تکمیل شدند، اطلاعات جمع‌آوری شد. داده‌های به دست آمده با آزمون معناداری همبستگی و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند. یافته¬ها: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی مادر با مشکلات برونی‌سازی و مشکلات درونی‌سازی همبستگی مثبت و سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا در مادر و مشکلات برونی‌سازی کودکان همبستگی مثبت داشت. همچنین، نتایج نشان داد که از بین سبک‌های دلبستگی مادر، سبک دلبستگی اجتنابی به طور مثبت در پیش‌بینی مشکلات برونی‌سازی و درونی‌سازی کودکان نقش دارد. نتیجه¬گیری: یافته¬ها نشان می¬دهد مادران با سبک دلبستگی ناایمن تاثیر قابل توجهی بر اختلالات رفتاری کودکان دارند. آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین می تواند در پیشگیری از اختلالات رفتاری کودکان موثر باشد.

tags: اختلالات رفتاری،کودکان پیش ‌دبستانی، سبک‌های دلبستگی