نویسندگان | محمد رضا تمنائی فر,راضیه عبدالهی سیچانی,نسیم رضایی |
---|---|
نشریه | فصلنامه کودکان استثنایی |
شماره صفحات | ۳۷ |
شماره مجلد | ۲۴ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۳/۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین اختلالات رفتاری کودکان بر اساس سبکهای دلبستگی مادران انجام شده است. روش: 318 نفر از کودکان پیشدبستانی (168 دختر و 150 پسر) از جامعه آماری با حجم 6055 نفر (که شامل مراکز پیشدبستانی تحت نظر اداره آموزش و پرورش شهر اصفهان بود) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه رفتاری کودک آخنباخ- نسخه والدین- و پرسشنامۀ سبکهای دلبستگی هازن و شاور که توسط مادران کودکان تکمیل شدند، اطلاعات جمعآوری شد. دادههای به دست آمده با آزمون معناداری همبستگی و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند. یافته¬ها: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی مادر با مشکلات برونیسازی و مشکلات درونیسازی همبستگی مثبت و سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا در مادر و مشکلات برونیسازی کودکان همبستگی مثبت داشت. همچنین، نتایج نشان داد که از بین سبکهای دلبستگی مادر، سبک دلبستگی اجتنابی به طور مثبت در پیشبینی مشکلات برونیسازی و درونیسازی کودکان نقش دارد. نتیجه¬گیری: یافته¬ها نشان می¬دهد مادران با سبک دلبستگی ناایمن تاثیر قابل توجهی بر اختلالات رفتاری کودکان دارند. آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین می تواند در پیشگیری از اختلالات رفتاری کودکان موثر باشد.
tags: اختلالات رفتاری،کودکان پیش دبستانی، سبکهای دلبستگی