مدل¬یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری

نویسندگانمحمد رضا تمنائی فر,محبوبه اسمی خانی
نشریهپژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
شماره صفحات۵۷
شماره مجلد۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۴/۰۳/۰۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل¬یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری بود. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 12 سال دارای اختلالات ویژه یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شمال شهر تهران در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونه‏گیری هدفمند 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده¬¬های پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات ویژه یادگیری کلورادو(CLDQ) ویلکات و همکاران(2011)، فرم کوتاه مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان(SCAS-S) آلن و همکاران(2018)، سیاهه درجه بندی رفتاری کنشورهای اجرایی(BRIEF-2) جیویا و همکاران(2015) و نسخه چهارم مقیاس درجه‏بندی اسنپ(SNAP-IV) سوانسون و همکاران(2012) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم نقایص کنشوری‏های اجرایی(38/0=β و 001/0=sig) و نقص توجه/بیش فعالی(69/0=β و 001/0=sig) بر اضطراب معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشوری‏های اجرایی با اضطراب نقش میانجی و معنادار دارد(63/0=β و 001/0=sig). همچنین مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (03/0=RMSEA و 05/0>p). با توجه به یافته‏های این پژوهش و اهمیت نقش نقایص کنشورهای اجرایی و نقص توجه/بیش فعالی در اضطراب کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری استفاده از آموزش کنشوری¬های اجرایی برای بهبود اضطراب در این کودکان به متخصصان در این زمینه پیشنهاد می¬شود.

tags: نقص توجه/بیش فعالی، نقایص کنشوری‏های اجرایی، اضطراب، اختلالات ویژه یادگیری.