نویسندگان | محمد رضا تمنائی فر,محبوبه اسمی خانی |
---|---|
نشریه | پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی |
شماره صفحات | ۵۷ |
شماره مجلد | ۱ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۴/۰۳/۰۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل¬یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری بود. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 12 سال دارای اختلالات ویژه یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شمال شهر تهران در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونهگیری هدفمند 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده¬¬های پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات ویژه یادگیری کلورادو(CLDQ) ویلکات و همکاران(2011)، فرم کوتاه مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان(SCAS-S) آلن و همکاران(2018)، سیاهه درجه بندی رفتاری کنشورهای اجرایی(BRIEF-2) جیویا و همکاران(2015) و نسخه چهارم مقیاس درجهبندی اسنپ(SNAP-IV) سوانسون و همکاران(2012) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم نقایص کنشوریهای اجرایی(38/0=β و 001/0=sig) و نقص توجه/بیش فعالی(69/0=β و 001/0=sig) بر اضطراب معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشوریهای اجرایی با اضطراب نقش میانجی و معنادار دارد(63/0=β و 001/0=sig). همچنین مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (03/0=RMSEA و 05/0>p). با توجه به یافتههای این پژوهش و اهمیت نقش نقایص کنشورهای اجرایی و نقص توجه/بیش فعالی در اضطراب کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری استفاده از آموزش کنشوری¬های اجرایی برای بهبود اضطراب در این کودکان به متخصصان در این زمینه پیشنهاد می¬شود.
tags: نقص توجه/بیش فعالی، نقایص کنشوریهای اجرایی، اضطراب، اختلالات ویژه یادگیری.