نویسندگان | محمد رضا تمنائی فر-المیرا قاسمی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۰-۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
اهمالکاری تحصیلی یک مشکل رفتاری شایع در محیط های آموزشی است که دارای پیامدهای منفی تحصیلی بوده و بررسی و شناسایی عوامل موثر بر آن حایز اهمیت است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و مهارت مدیریت زمان با اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان انجام شد. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای،440 نفر(240 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان پایه سوم و چهارم مدارس متوسطه کاشان در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(1984)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو(کاستا و مک کری،1985) و پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی(1996) اطلاعات جمع آوری گردید. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و صفات شخصیت ( روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی به تجربه و با وجدان بودن ) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین مدیریت زمان و اهمالکاری تحصیلی رابطه معنادار مشاهده گردید. با توجه به اینکه یافته های پژوهش حاضر نشان می دهند که صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان در اهمال کاری تحصیلی نقش دارند می توان گفت که به منظور کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بایستی با مداخله های آموزشی و مشاوره های مناسب، کنترل و تعدیل ویژگیهای شخصیتی و ارتقای مهارت مدیریت زمان را تسهیل نمود و از این طریق به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک نمود.