نویسندگان | محمد رضا تمنائی فر-وجیهه سادات تولیت |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۵-۱۲-۰۱ |
چکیده مقاله
اضطراب اجتماعی ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان انجام گرفته است.نمونه پژوهش شامل 322دانشجوی دختر و پسر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند.به منظور جمع آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب اجتماعی کانور(SPIN،2000)، پرسشنامه پنج عامل شخصیتی نئو(NEO-FFI،1992)و مقیاس خودکارآمدی شرر و مادوکس(1982) استفاده گردیدنتایج نشان داد بین صفات شخصیتی و خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی، پیش بینی کننده قوی تری برای اضطراب اجتماعی است. با توجه به تداخل اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی،اجتماعی و شغلی افراد، شناسایی و کنترل عوامل مرتبط با آن و انجام مداخله های آموزشی و مشاوره ای جهت ارتقاء سطح بهداشت روانی به خصوص در حوزه صفات شخصیت و خودکارآمدی ضروری است.