نویسندگان | محمد رضا تمنائی فر |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۴-۴-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
تلاشهای نظری و پژوهشی صاحبنظران متعدد موجب گسترش فزایندهای در تحلیل و تبیین عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی شده است. از آنجا که عملکرد تحصیلی دانشجویان بهعنوان معیار مهم کیفیت نظام آموزشعالی در نظر گرفته میشود، مطالعه عوامل مرتبط با آن اهمیت ویژهای مییابد. پژوهش حاضر با هدف ارتباط ویژگیهای شخصیتی، حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده علومانسانی دانشگاه کاشان بود و 250 دانشجوی زن و مرد به روش نمونهگیری طبقهای ،(NEO-FFI) انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو و مقیاس رضایت از زندگی داینر و (MOS – SSS) مقیاس حمایت اجتماعی شربورن و استوارت استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه پنج عاملی شخصیت با استفاده از ضریب (SWLS) همکاران آلفای کرونباخ برای هر یک از پنج رگه روان رنجورخویی، برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقپذیری و 0 و برای مقیاسهای حمایت اجتماعی و رضایت / 0 و 83 /76 ،0/79 ،0/80 ،0/ باوجدان بودن به ترتیب 88 0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون / 0 و 87 / از زندگی به ترتیب 97 و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو صفت روان رنجورخویی و با وجدان بودن با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین، بین حمایت اجتماعی با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار وجود ندارد. در حالیکه بین رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار وجود دارد. در مجموع یافتهها مؤید آن است که عملکرد تحصیلی با ویژگیها و صفات پایدار فردی دانشجویان و با رضایتمندی آنان از موقعیتهای زندگی رابطه دارد. بنابراین، توجه به عوامل فردی و محیطی مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شناسایی عوامل مؤثر در رضایتمندی آنان میتواند حایز اهمیت باشد.