رزومه
QR


عباس اقبالی

عباس اقبالی

استاد

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات عربی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۳۳

رزومه
QR
عباس اقبالی

استاد عباس اقبالی

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات عربی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۳۳ |

شنبه   ساعت8   درس ترجمه متون حقوقی و سیاسی/  ساعت 10:30 لغایت 13/30  حضور در دفتر / 15/30 در س متون تفسیر ادبی

یکشنبه ساعت 8 درس درس متون تفسیر ادبی قران از ساعت 9/30  حضور در دفتر دانشکده

دوشنبه ساعت 8  درس قرائت متون عرفانی ساعت 9/30 حضور در دفتر     / جلسات شورای گروه

سه شنبه ساعت 14:00  درس قرائت قرآن و ترجمه و حضور در دفتر

 

نمایش بیشتر

مقایسهو بررسیآراء بلاغیعبدالقاهر جرجانیو فخر رازیدر مبحث تقدیمو تأخیر(با تأکیدبر نفیشمول و شمول نفی

نویسندگانالهام بابلی بهمه,عباس اقبالی,علی نجفی ایوکی
نشریهلسام مبین
شماره صفحات۴۱
شماره مجلد۱۳
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1401/07/15
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

تفاوت نگاه اندیشمندان مسلمان در حوزۀ دانش بالغت، سبب شد تا نظریهپردازان با رویکردهای مختلف خود به تعریف مقولههای بالغت بپردازند؛ تا جاییکه بالغتدانان از یک مقولۀ بالغی، تعریفی متفاوت ارائه دادهاند. زمینهها و پیامدهای بعضی از این رویکردها در بالغت عربی با جدایی بالغت از ذوق ادبی و اتخاذ رویکرد عقلگرایانه انکارناپذیر است. در پرتو اهمیت مسأله که اختالف در شیوۀ تحقیق دانشمندان حوزۀ بالغت است، مقالۀ حاضر میکوشد به روش توصیفی – تحلیلی به مقایسه و نقد دیدگاه عبدالقاهر جرجانی )174 هـ( و فخر رازی )606 هـ( با تکیه بر رویکرد کالمی – فلسفی رازی در مبحث تقدیم و تأخیر با تأکید بر باب نفی شمول و شمول نفی بپردازد. نتایج بررسی حاکی از این است که دو بالغتدان در تعریف شمول نفی همعقیده و در نفی شمول تعریف یکسانی ارائه ندادهاند که در نگاه کلی میتوان گفت که پیامد رویکرد کالمی – فلسفی رازی در ضعیف بودن استنباط او از کالم جرجانی نمایان است و علت آن، تناقضگوییهایی است که وی در تعریف داللت التزامی دارد و اینکه در نفی شمول با استناد به خطاب، ملزم به پذیرش ذوق میشود که شالودۀ اصلی مبانی نظری جرجانی است، این روش او باعث شد از نفی شمول تعریفهای چندگانه و متناقضی ارائه دهد؛ از سویی دیگر، آیاتی در قرآن وجود دارند که با نظر جرجانی در نفی شمول سازگاری ندارند