نویسندگان | بهرعلی رضائی,عباس اقبالی,روح اله صیادی نژاد |
---|---|
نشریه | زبان و ادبیات عربی |
شماره صفحات | ۸۸ |
شماره مجلد | ۴ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در زبان شناسی نقشگرا معنای بافتی متون، محصول پی وند متن و موقعیتی است که در آن تولید م یشود. مهمترین کارکرد این نوع از نگاه در قرآن کریم آشکارسازی زوایای پنهان معنا در آن است. ضرورت این نوع از نگاه در بیان و اثبات این فرضیه است که بافت موقعیت مطرح شده در نظام نقشگرا، به واسطه تعیین دقی ق معنا به عنوان یک قرینه اساسی در فهم، می تواند به طور مستقیم بر معنای آیات قرآن کریم اثر داشته باشد. برا ی مثال موقعیت تسلیم و امی د به خداوند در سوره کهف، آشکارکننده ابعاد مختلف تسلیم از جنبه فردی، اجتماعی و اعتقادی است. در این پژوهش سعی شده است با در پیش گرفتن روش توصیفی - تحلیلی با بررسی آیات ی از سوره کهف که تسلیم و امید به خداوند را مطرح کردهاند به تبیین ارتباط گفتمان موقعیت این مقولهها با متن و ارتباط ل یههای سهگانه بافت موقعیتی)گستره، منش و شیوه سخن( با ل ی ههای معنایی زبان )فرانقش اندیشگانی و بینافردی و متنی( پرداخته شود. از جمله رهیافت- های حاصل شده آن است که آغازگرهای مرکب )متنی- ساختاری( در موقعیت تسلیم بیشتری ن بسامد را دارا هستند که نشان از ارتباط حروف ربط با موقعیت دارد. تکرار در بافت موقعیتی تسلیم و امید به چندین شکل نمود میی ابد همچنین استعمال »رب« با ضمیر متصل »نا« و »ی« در هر سه رویداد یعنی )داستان جوانمردان، واقعه تحدی و داستان صاحبان باغ( مشاهده نمود. عنصر معنایی این ترکیب اضافی همان ام ید به رحمت خداوند است که بافت موقعیت در شکل دادن آن نقش اساسی ایفا میکند
tags: سوره کهف، نقش گرایی، هلیدی، موقعیت، تسلیم و امید .