نویسندگان | عباس اقبالی,راضیه نظری |
---|---|
نشریه | مجله الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها |
شماره صفحات | ۶۵ |
شماره مجلد | ۳۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مونودرام جاهلی هنری است که واقعه ی مرگ و زندگی را به شکلی پویا مجسم کرده و در این مسیر از عناصر درام به طرز منسجم و هماهنگ بهره برده است. "قهرمان"برای رسیدن به هدف خود و شکست "رقیب" از یاری "همسرایان" بهره می برد. شاعران دور هی جاهلی در کسوت خالق درام توانسته اند با استفاده از تصاویر دیداری و شنیداری و... افزون بر ملموس کردن عنصر ترس در "زمان " و "مکان " درام جاهلی، زمینه را برای بروز اصلی ترین رخداد، که همانا "ستیز" است آماده کنند . هدف از این پژوهش، بررسی ساختار دراماتیک شعر جاهلی و تبیین عناصر سازنده ی این هنر در اشعار آن دوره براساس جدول اکتانسیل است؛ از این رو نمونه هایی از سروده های جاهلی با بهر ه گیری از روش توصیفی- استنتاجی واکاوی شده اند و معلوم شده است که شعر جاهلی به مثابه آیینه ی فرهنگ عصر جاهلی، یکی از اصیل ترین گونه های ادب دراماتیک محسوب می شود.
tags: ادب جاهلی، جدول اکتانسیل، درام، ستیز، نقشواره.