رزومه
QR


عباس اقبالی

عباس اقبالی

استاد

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات عربی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۳۳

رزومه
QR
عباس اقبالی

استاد عباس اقبالی

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات عربی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۳۳ |

شنبه   ساعت8   درس ترجمه متون حقوقی و سیاسی/  ساعت 10:30 لغایت 13/30  حضور در دفتر / 15/30 در س متون تفسیر ادبی

یکشنبه ساعت 8 درس درس متون تفسیر ادبی قران از ساعت 9/30  حضور در دفتر دانشکده

دوشنبه ساعت 8  درس قرائت متون عرفانی ساعت 9/30 حضور در دفتر     / جلسات شورای گروه

سه شنبه ساعت 14:00  درس قرائت قرآن و ترجمه و حضور در دفتر

 

نمایش بیشتر

انسجام الأصوات الموسیقی فی خطبة الجهاد فی نهجالبلاغة ودورها فی التعبیر الکلامی

نویسندگانعباس اقبالی,بتول قربانی بن توت
نشریهمجلة علمیة محکمة
شماره صفحات27
شماره مجلد2
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار2019-01-11
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

خلاصه فارسی آواهای متن؛ به ویژه توازن آوایی(phonological parallelism) از جمله رفتارهای زبانی و عناصری است که در خطبه¬های بلیغ نهج البلاغة پربسامد است؛ از این رو واکاوی و تبیین کنش¬های آوا آفرین از قبیل هم¬قافیه بودن فقرات، توازن واژگانی که در انواع سجع تبلور یافته و توازن نحوی جملات و دیگر عناصر آوا آفرین این خطبه¬ها بخشی از شگفتی¬های این اثرنظام¬مند و بلاغی را معلوم می¬سازد. از این جهت در این نوشتار خطبه جهاد را برگزیده و متن خطبه را مد نظر قرارد داده ، با روش توصیفی ـ تحلیلی عناصر آوا آفرین و سازواری آواها با اهداف خطبه بررسی شده است. از جمله برآیند این پژوهش آن است که خطبه جهاد آکنده از عناصر آوا آفرین است و معلوم می شود امیر بیان (ع) با کاربرد انواع توازن ها؛ به ویژه توازن آوایی و موسیقی ظاهری برآمده از سجع مطرف، مرصع و متوازی و موسیقی پنهان ناشی از تکرار و مراعات نظیر و توازن نحوی، به القای مضامین این خطبه و پاره¬ای تاکیدها برآمده و بر سازواری الفاظ با هدف خطبه و رسایی سخن خویش افزوده است. گذشته از این ها، کاربست نوع آواها نشان دهنده حالات روحی امیرمؤمنان(ع) در آن هنگامه تاریخی است. چه آنجا که کلامش به هشدار می¬گراید و رویکرد تهدید و تشویق دارد آوای کلمات اوج می¬گیرد.