رزومه
QR


عباس اقبالی

عباس اقبالی

استاد

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات عربی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۳۳

رزومه
QR
عباس اقبالی

استاد عباس اقبالی

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات عربی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۳۳ |

شنبه   ساعت8   درس ترجمه متون حقوقی و سیاسی/  ساعت 10:30 لغایت 13/30  حضور در دفتر / 15/30 در س متون تفسیر ادبی

یکشنبه ساعت 8 درس درس متون تفسیر ادبی قران از ساعت 9/30  حضور در دفتر دانشکده

دوشنبه ساعت 8  درس قرائت متون عرفانی ساعت 9/30 حضور در دفتر     / جلسات شورای گروه

سه شنبه ساعت 14:00  درس قرائت قرآن و ترجمه و حضور در دفتر

 

نمایش بیشتر

کاربرد استعارة دستوری در قصّه‎های کتاب‎های دوره دبستان؛ کتاب فارسی سوم دبستان ایران و کتاب قرأتی للصف الثالث الإبتدائی عراق

نویسندگانبتول قربانی بن توت,عباس اقبالی,حسین قربانپور
نشریهکاوش نامه ادبیات تطبیقی
شماره صفحات43
شماره مجلد12
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار2022-10-12
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

استعارة دستوری یکی از موضوعات محوری و مطرح در دستور نقش‎گرایی نظام‎مند است و ازجمله امکاناتی که زبان در اختیار کاربران خود قرار می‎دهد این است که با استفاده از ساخت‎های جدید در حوزة معنایی، نظامی نوین پدید آورد و گذشته از خلق جذّابیت عبارت‎ها، افق‎های معنایی متن را گسترش دهد. از این رو در گستره متن‎پژوهی، توجّه به این نوع آرایه‎های بیانی و واکاوی آن‎ها به شناسایی بهتر متن‎ها می‎انجامد. ازآنجاکه در متن‎های کتاب‎های خوانداری، استعاره‎های دستوری چشم‌نواز است؛ نوشتار پیش رو به واکاوی این آرایه پرداخته است و از رهگذر توصیف و تحلیل، به شناسایی و بررسی آن‎ها در داستان‎های فراهم‎آمده در کتاب‌های خوانداری سوم ابتدائی ایران و کتاب قراءتی للصف الثالث الابتدائی عراق برآمده است. پژوهش بیانگر مفهوم استعارة دستوری بر روی نمونه‌ای از داستان‌های کودکان است، ازجمله نتایج به‎دست‌آمده این است که استعارة نحوی از نوع اسم‌سازی، باعث انسجام، پیوستگی و برجسته سازی متن است. اسم‎سازی باعث پنهان‌ماندن هویت کنش‎گر متن و به‎حاشیه‎راندن وی می‎گردد و مخاطب را به درنگ سوق می‎دهد.