نویسندگان | بتول قربانی بن توت,عباس اقبالی,حسین قربانپور |
---|---|
نشریه | کاوش نامه ادبیات تطبیقی |
شماره صفحات | 43 |
شماره مجلد | 12 |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | 2022-10-12 |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
استعارة دستوری یکی از موضوعات محوری و مطرح در دستور نقشگرایی نظاممند است و ازجمله امکاناتی که زبان در اختیار کاربران خود قرار میدهد این است که با استفاده از ساختهای جدید در حوزة معنایی، نظامی نوین پدید آورد و گذشته از خلق جذّابیت عبارتها، افقهای معنایی متن را گسترش دهد. از این رو در گستره متنپژوهی، توجّه به این نوع آرایههای بیانی و واکاوی آنها به شناسایی بهتر متنها میانجامد. ازآنجاکه در متنهای کتابهای خوانداری، استعارههای دستوری چشمنواز است؛ نوشتار پیش رو به واکاوی این آرایه پرداخته است و از رهگذر توصیف و تحلیل، به شناسایی و بررسی آنها در داستانهای فراهمآمده در کتابهای خوانداری سوم ابتدائی ایران و کتاب قراءتی للصف الثالث الابتدائی عراق برآمده است. پژوهش بیانگر مفهوم استعارة دستوری بر روی نمونهای از داستانهای کودکان است، ازجمله نتایج بهدستآمده این است که استعارة نحوی از نوع اسمسازی، باعث انسجام، پیوستگی و برجسته سازی متن است. اسمسازی باعث پنهانماندن هویت کنشگر متن و بهحاشیهراندن وی میگردد و مخاطب را به درنگ سوق میدهد.
tags: استعارة دستوری اسمسازی زبانشناسی کتاب فارسی سوم دبستان کتاب قرأتی