نویسندگان | سودابه کیائی درونکلا,علی نجفی ایوکی,عباس اقبالی,محسن سیفی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه نقد ادب عربی |
شماره صفحات | ۱۹۵ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
نقد رتوریک یک جریان انتقادی است که از دوران باستان در یونان شکل گرفت، این نقد در یک نگاه وسیع به دو دوره سنتی و مدرن تقسیم می شود؛ در دوره سنتی تنها یک روش نقد است که بر اساس ارکان پنجگانه خطابه ارسطو یعنی ابداع، ترتیب، سبک، حافظه و بیان شکل گرفته است و در دوره جدید و در قرن بیستم، از یک روش انتقادی به یک جریان انتقادی با چشم¬اندازهای گسترده، تبدیل شده است؛ نقد ایدئولوژیک به عنوان یکی از معروف¬¬ ترین این چشم¬انداز¬ها، با بررسی عناصر آشکار و پنهان ایدئولوژیک در یک اثر به تبیین کارکردهای ارتباطی آن می¬پردازد و از ایدئولوژی هژمونیک آن پرده بر¬می¬دارد، یکی از مهم ترین ژانر¬ها، در ترسیم باور¬های ایدئولوژیک سرود ملی است؛ سرود ملی به عنوان آواز وطنپرستانهای است که در باورپذیری و وحدت یک ملت نقش مهمی ایفا می¬کند. بر این اساس، پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد نقد ایدئولوژیکی از منظر "سونیا فوس" به نقد و بررسی رتوریکیِ سرود ملی کشور سوریه، به عنوان کشوری با جایگاه استراتژیک و تاریخ تمدن غنی، بپردازد و از رهگذر کاوش در داده¬های آشکار و پنهان زبانی، واژگان و موسیقی، عوامل تاثیر ایدئولوژیکی را در این سروده بررسی کند. از نتایج تحقیق این است که در سرود ملی این کشور، طبقات معنایی میهن، استقلال و آزادی، وحدت و اتحاد، دین و آیین و فداکاری، پر کاربردترین مفاهیم ایدئولوژیکی اند که با تلفیقی بر آمده از موسیقی، بسامد واژه ها، مخاطب را به اقناع ایدئولوژیکی رسانده¬اند.
tags: نقد رتوریک- نقد ایدئولوژیک- سرود ملی سوریه- مفاهیم آرمانی.