رزومه
QR


عباس اقبالی

عباس اقبالی

استاد

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی

گروه: زبان و ادبیات عربی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۳۳

رزومه
QR
عباس اقبالی

استاد عباس اقبالی

دانشکده: دانشکده ادبیات و زبان های خارجی - گروه: زبان و ادبیات عربی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۳۳ |

شنبه   ساعت8   درس ترجمه متون حقوقی و سیاسی/  ساعت 10:30 لغایت 13/30  حضور در دفتر / 15/30 در س متون تفسیر ادبی

یکشنبه ساعت 8 درس درس متون تفسیر ادبی قران از ساعت 9/30  حضور در دفتر دانشکده

دوشنبه ساعت 8  درس قرائت متون عرفانی ساعت 9/30 حضور در دفتر     / جلسات شورای گروه

سه شنبه ساعت 14:00  درس قرائت قرآن و ترجمه و حضور در دفتر

 

نمایش بیشتر

تحلیل گفتمان نامة دهم نهج البلاغه بر اساس الگوی فرکلاف

نویسندگانعبدالحسین ذکائی,روح اله صیادی نژاد,عباس اقبالی
نشریهادب عربی
شماره صفحات۶۳
شماره مجلد۱۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1399/05/28
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

حلیل گفتمان به عنوان رویکردی نوین و میان‌رشته‌ای، کوشیده است به متن با دیدی فرای کلمه، جمله و متن بنگرد و بافت را نیز در شناخت فرایند معناسازی و معناشناسی تبیین نماید؛ با این هدف که ساختارهای قدرت، سلطه و نابرابری‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی حاصل از آن را از طریق بلاغت، نحو، کاربردشناسی زبان و بینامتنی از دریچه‌ای انتقادی مورد مداقه قرار دهد. نگارندگان در این جستار برآنند که نامة دهم نهج البلاغه به معاویه را که خطاب به معاویه است بر مبنای الگوی گفتمان انتقادی فرکلاف مورد بررسی قرار دهند. آنچه در این نامه رخ می‫دهد، تراوش همان انگیزه‌هایی است که اسلام و جاهلیت را از نخستین پیکار تا جنگ صفین درگیر خود نموده است. نگاه انتقادی نشان می‌دهد که این اختلافات ایدئولوژیک چگونه گاه در استعاره و جمله و دیگر بار در ضمیر و موسیقی رخ نموده است. باری، انگیزة علی بن ابی‌طالب (ع) در نامة دهم نهجالبلاغه، به عنوان حاکم شرعی و مشروع جهان اسلام آن است که چگونگی سلطه و نابرابری در ساختار قبیله‌گرایی بنی‌امیه را درهم بشکند چرا که در چنین امتدادی مسلمانان در ورطه خواهند افتاد.