اضطراب اثر پذیری نزد سرایندگان سده های سوم و چهارم هجری برپایه نظریه هارولد بلوم(مطالعه موردی ابو الطیب متنبی)

نویسندگانسیده مینا محمدی سارمی,حسین ایمانیان,عباس اقبالی
نشریهزبان ادبیات عربی
شماره صفحات۵۷
شماره مجلد۱۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲/۰۶/۳۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

اضطراب اثرپذیرینظریه ایست دربارۀ اثرپذیری شاعران که نخستینبار هارولد بلوم آن را پیش کشیده است؛ دیدگاهی برپایة بینامتنیت که بر دو اصطلاح «پیشین»و «پسین»بنا شده و از پیوند ستیزهجویانه میان شاعر معاصر با گذشته و ترس از اثرپذیری وی سخن میگوید. شاعر پسین برای اینکه اثرپذیریاش را پنهان و خود را شاعری نوآور بشناساند، فرم و درونمایة سخن را دگرگون میکند. نگرانی یا ترس اثرپذیری، در بسیاری از سرودهها و گزارشهایی که وضعیت سرایندگانِ سدههای سوم و چهارم هجری را در ادبیات عربی آینگی میکند، پدیدهای آشکاراست. در جستار پیشِرو با روشی مقایسه ای-تحلیلی، نخست تلاش می شود با نگاه بهسرودههای شعری، گزارشهای تاریخی-ادبی و دیدگاههای سخنسنجان آن روزگار، به ذهنیّت سرایندگان دستی افته، نگرانی یا دلواپسی آنها نسبت به موضوعهایی چون تقلید و نوآوری آشکار شود، سپس با نگاه بهنظریة بلوم، بررسی شود که ابوالطیب متنبّی از چه شیوه هایی برای دیگرگوننشان-دادن سخن خود از گذشتگان، بهره بردهاست. پژوهش پیشِ رو نشان میدهد که برخودبالیدنهای این سرایندگان و کوچکپنداشتن پیشینیان و همروزگارانشان، بیش از آنکه از سرِ رقابت و ستیزهجویی شخصی باشد، ریشه در انگیزه-های روانی و نگرانیهای ذهنی آنها دارد و شیوههای سخنسنجی آن روزگار نیز بر این فشار روانی افزوده است؛ از اینرو انجام چنین پژوهشی بایسته مینماید. برخودبالیدن زیاد سرایندگان به توان هنری خود و کوچکپنداشتن دیگران، نشاندهندۀ دلشوره یا نگرانی آنها از موضوع اثرپذیری است. متنبّی با بهرهگیری از شگردهایی چون ایجاز، غلوّ یا اغراق در تصویرسازی، برعکسنمودن مفاهیم تکراری، بهره گیریاز استعارههای دور و تشبیههای پنهان یا ضمنی بهجای نمونههای نخنماشده توانستهاست فرمها و مایههای تکراری را تازه و خود را شاعری نوآور بشناساند

tags: سرقت شعری، اضطراب اثرپذیری، متنبّی، هارولد بلوم