رزومه
QR


اصغر جعفری

اصغر جعفری

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: روان شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
اصغر جعفری

دانشیار اصغر جعفری

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: روان شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

My affiliation

اصغرجعفری، دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مهارت حل مسأله و استفاده از فضای مجازی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم

نویسندگاناصغرجعفری و فهیمه نوریان
همایشدومین کنفرانس آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه کاشان
تاریخ برگزاری همایش29، 30 آبان و 1 آذر 1398
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هدف: عملکرد تحصیلی دانش آموزان مساله پیچیده ای است که تعامل عوامل انگیزشی و شناختی- اجتماعی یادگیری را در بر می گیرد. از این رو پژوهش حاضر به منظور پیش بینی عملکرد تحصیلی براساس مهارت حل مسأله و استفاده از فضای مجازی در  دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام شد.

روش بررسی: روش ‌پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ‌آماری، کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 98-1397 بودند. طبق آمار آموزش و پرورش تعداد آنان 2404 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای 200 دانش آموز انتخاب و پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی، استفاده از شبکه های اجتماعی و  مهارت حل مساله را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب ‌همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام تحلیل شدند.

 یافته­ها: نتایج نشان داد که بین استفاده آموزشی، پژوهشی و اجتماعی دانش آموزان از فضای مجازی و مهارت حل مساله آنان با عملکرد تحصیلی ضرایب همبستگی مثبت و معنادار و بین استفاده ارتباطی و تفریحی از فضای مجازی با عملکرد تحصیلی ضرایب همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. استفاده آموزشی، پژوهشی و مهارت حل مسئله بصورت مستقیم، توان پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم را دارند (01/0P<).

نتیجه‌گیری: استفاده آموزشی و پژوهشی از فضای مجازی و مهارت حل مسئله اثر مستقیم در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند. لذا پیشنهاد می شود به منظور تقویت سطح عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، علاوه بر توجه به نوع استفاده از فضای مجازی به مهارت حل مساله آنان توجه شود و به شیوه ای کارآمد مهارت حل مساله به دانش آموزان آموزش داده شود.

واژه‌های کلیدی: عملکرد تحصیلی، مهارت حل مسأله، فضای مجازی