 اثربخشی نقاشی درمانی بر اضطراب کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی. چاپ شده در فصلنامه خانواده درمانی کاربردی

نویسندگانفرزانه مردانی، عبدالله شفیع آبادی، اصغرجعفری
نشریهخاناده درمانی کاربردی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر نقاشی‌درمانی بر کاهش ابعاد اضطراب آشکار در کودکان بیش فعالی- نقص‌توجه 7 تا 10 سال شهرستان اسلامشهر انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و یک پیگیری 1 ‌ماهه بود. جامعه‌آماری دانش‌آموزان 7-10 ساله با اختلال بیش‌فعالی- نقص‌توجه در مرکز مشاوره آموزش و پرورش اسلامشهر در سال 1397 بودند.30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در گروه‌های 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌ اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچوند (1978) و برنامه نقاشی‌درمانی برگرفته از زاده محمدی (1389)  بودند که در 10 جلسه هفتگی یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد نقاشی‌درمانی بر کاهش علائم اضطراب جسمانی (25/30=F، 001/0=Pنگرانی (94/11=F، 001/0P=)، حساسیت افراطی/ عدم تمرکز (12/24=F، 001/0P=) و اضطراب آشکار کلی (16/47=F، 001/0P=) اثر داشته و  این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. برنامه نقاشی‌درمانی از کارآیی لازم جهت کاهش علائم اضطراب جسمانی، نگرانی، حساسیت افراطی/ عدم تمرکز و اضطراب آشکار کلی در کودکان با اختلال بیش فعالی- نقص‌توجه برخوردار است. بنابراین می‌توان از این روش مشاوره‌ای که کم هزینه و کارآمد است، برای بهبود کودکان با اختلال بیش فعالی- نقص‌توجه استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها: نقاشی‌درمانی، اضطراب آشکار، بیش فعالی- نقص‌توجه