نویسندگان | فرزانه مردانی، عبدالله شفیع آبادی، اصغرجعفری |
---|---|
نشریه | خاناده درمانی کاربردی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر نقاشیدرمانی بر کاهش ابعاد اضطراب آشکار در کودکان بیش فعالی- نقصتوجه 7 تا 10 سال شهرستان اسلامشهر انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و یک پیگیری 1 ماهه بود. جامعهآماری دانشآموزان 7-10 ساله با اختلال بیشفعالی- نقصتوجه در مرکز مشاوره آموزش و پرورش اسلامشهر در سال 1397 بودند.30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در گروههای 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچوند (1978) و برنامه نقاشیدرمانی برگرفته از زاده محمدی (1389) بودند که در 10 جلسه هفتگی یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد نقاشیدرمانی بر کاهش علائم اضطراب جسمانی (25/30=F، 001/0=P)، نگرانی (94/11=F، 001/0P=)، حساسیت افراطی/ عدم تمرکز (12/24=F، 001/0P=) و اضطراب آشکار کلی (16/47=F، 001/0P=) اثر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. برنامه نقاشیدرمانی از کارآیی لازم جهت کاهش علائم اضطراب جسمانی، نگرانی، حساسیت افراطی/ عدم تمرکز و اضطراب آشکار کلی در کودکان با اختلال بیش فعالی- نقصتوجه برخوردار است. بنابراین میتوان از این روش مشاورهای که کم هزینه و کارآمد است، برای بهبود کودکان با اختلال بیش فعالی- نقصتوجه استفاده کرد.
کلیدواژهها: نقاشیدرمانی، اضطراب آشکار، بیش فعالی- نقصتوجه