نویسندگان | اصغرجعفری، مهسا احتشامی |
---|---|
نشریه | روان شناسی شناختی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی به علت کژکارکردهای شناختی و رفتاری، نقصهای در جهتیابی و پردازش دیداری- فضایی دارند که به ضعف در ادراک روابط فضایی و مهارتهای پایه محاسبات منجر میشود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازیهای شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و یک پیگیری دو ماهه بود. 30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند در مرکز آموزش ویژه ناتوانی یادگیری در شهرستان زرندیه- ساوه انتخاب و در گروههای 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش آزمونهای ریاضیات کی مت کنولی (1988) و ادراکی-دیداری فراستیک (1963) بودند که در سه مرحله بر روی هر دو گروه و برنامه بازیهای شناختی- رفتاری شاوفر و همکاران (2002) در 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازیهای شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضی (13/43=F، 001/0=P) و ادراک روابط فضایی (48/37=F، 001/0=P) دانشآموزان تاثیر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. از آن جایی که بازیهای شناختی- رفتاری احتمالا منجر به تقویت مهارتهای پایه ریاضی، آگاهی فضایی، ادراک دیداری- فضایی، ادراک فاصله، حرکت و جهتیابی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی میشود، میتوان از این روش روانی- آموزشی که بکارگیری آن کمهزینه و موثر است، برای بهبود کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی استفاده کرد.