اثربخشی بازی‌های شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی

نویسندگاناصغرجعفری، مهسا احتشامی
نشریهروان شناسی شناختی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی به علت کژکارکردهای شناختی و رفتاری، نقص‌های در جهت‌یابی و پردازش دیداری- فضایی دارند که به ضعف در ادراک روابط فضایی و مهارت‌های پایه محاسبات منجر می‌شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی‌های شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون با گروه گواه و یک پیگیری دو ماهه بود. 30 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند در مرکز آموزش ویژه ناتوانی یادگیری در شهرستان زرندیه- ساوه انتخاب و در گروه‌های 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش آزمون‌های ریاضیات کی مت کنولی (1988) و ادراکی-دیداری فراستیک (1963) بودند که در سه مرحله بر روی هر دو گروه و برنامه بازی‌های شناختی- رفتاری شاوفر و همکاران (2002) در 9 جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی‌های شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضی (13/43=F، 001/0=P) و ادراک روابط فضایی (48/37=F، 001/0=P) دانش‌آموزان تاثیر داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. از آن جایی که بازی‌های شناختی- رفتاری احتمالا منجر به تقویت مهارت‌های پایه ریاضی، آگاهی فضایی، ادراک دیداری- فضایی، ادراک فاصله، حرکت و جهت‌یابی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی می‌شود، می‌توان از این روش روانی- آموزشی که بکارگیری آن کم‌هزینه و موثر است، برای بهبود کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی استفاده کرد.