نویسندگان | اصغر جعفری,بیتا بیانی,عبدالله شفیع آبادی,سیمین حسینیان |
---|---|
نشریه | فرهنگی تربیتی زنان و خانواده |
شماره صفحات | ۵۵ |
شماره مجلد | ۱۸ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور مطالعه مدل پیشبینی اختلال شخصیت وسواسی- اجباری بر اساس آسیبهای پیچیده و روابط موضوعی با نقش میانجی توانمندی خود در زوجهای متعارض انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعهآماری زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره در سال 1400 در شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 8 منطقه تهران انتخاب شدند و 15 مرکز مشاوره در این مناطق انتخاب شدند. بر اساس نقطه برش 75 به بالا در اختلال وسواس فکری- اجباری در پرسشنامه میلون-3 و طبق نظر کلاین (2005)، 209 شرکتکننده دارای ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامههای چندمحوری بالینی میلون-3 (1994)، روابط موضوعی بل (1986)، آسیب دوران کودکی برنشتاین و همکاران (2003) و توانمندی خود مارکستروم و همکاران (1997) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روابط موضوعی و آسیبهای پیچیده با اختلال شخصیت وسواسی- اجباری رابطه مستقیم و معنادار دارند و توانمندی خود با اختلال شخصیت وسواسی- اجباری رابطه منفی و معنادار دارد (01/0>p). همچنین نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشبینی اختلال شخصیت وسواسی- اجباری بر اساس آسیبهای پیچیده و روابط موضوعی بانقش میانجی توانمندی خود از برازش مطلوبی برخوردار است (01/0P<). توانمندی خود از طریق متعادلسازی روابط موضوعی و کارآمدسازی ابعاد شناختی و عاطفی تجارب آسیبزای دوران کودکی روی اختلال شخصیت وسواسی- اجباری تاثیر دارد. لذا پیشنهاد میشود در سببشناسی و درمان اختلال شخصیت وسواسی- اجباری به نقش آسیبهای دوران کودکی و روابط موضوعی توجه شود و بوسیله آموزش، زمینه ارتقاء توانمندی خود فراهم شود.
tags: وسواسی- اجباری، آسیب، روابط موضوعی، توانمندی خود، زوجهای متعارض