پیش ‌بینی بلوغ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری و حمایت اجتماعی ادراک شده

نویسندگانمهری رضایی,اصغر جعفری
نشریهخانواده و پژوهش
شماره صفحات۴۷
شماره مجلد۱۹
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۱۱/۱۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

بلوغ عاطفی، توانایی نوجوان در مدیریت ارضای نیازهای روانی- اجتماعی و هیجان‌های مثبت و منفی است. بلوغ عاطفی طی فرآیند تحول روانی در دوره نوجوانی اتفاق می‌افتد. بلوغ عاطفی تحت تاثیر عوامل خانوادگی و حمایت‌های اجتماعی ادراک شده می‌باشد که نوجوان در زندگی خود تجربه می‌کند. از این رو پژوهش حاضر به منظور پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر بر اساس شیوه‌های فرزندپروری؛ مقتدرانه، مستبدانه، سهلگیرانه، غلفت‌کننده و حمایت ‌اجتماعی ادراک شده انجام شد. روش‌ پژوهش توصیغی از نوع همبستگی است. جامعه‌ آماری، دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال ‌تحصیلی 96-1395 در شهر کرج بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای چندمرحله‌ای 196 نفر انتخاب و پرسشنامه‌های بلوغ‌ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1991)، شیوه‌های فرزندپروری نقاشیان (1358) و حمایت‌اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که شیوه‌ فرزندپروری مقتدرانه و ابعاد حمایت ‌اجتماعی؛ خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی به طور مستقیم و شیوه مستبدانه به طور معکوس و معنادار بلوغ ‌عاطفی را پیش‌بینی‌ می‌کنند (01/0>P). بعد افراد مهم زندگی نقش قوی‌تری در پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی دانش‌آموزان دختر دارد. شیوه‌های فرزندپروری سهلگیرانه و غفلت‌کننده نقش معناداری در پیش‌بینی بلوغ ‌عاطفی ندارد. بنابراین نتیجه گرفته شد که تجربه بهنجار بلوغ ‌عاطفی در راستای شیوه فرزندپروری مقتدرانه تحول می‌یابد و ابعاد حمایت ‌اجتماعی ادراک شده، تسهیل‌کننده فرآیند بلوغ عاطفی نوجوانان هستند. لذا شایسته است والدین نسبت به بکارگیری شیوه فرزندپروری مقتدرانه تشویق شوند و به نقش "افراد مهم زندگی" در بلوغ عاطفی نوجوانان دختر توجه کنند.

tags: بلوغ‌ عاطفی، شیوه‌ فرزندپروری، حمایت اجتماعی، دانش‌آموزان دختر