اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین نامزد

نویسندگانعلیرضا صادقی میاب,عبدالله شفیع آبادی,کامران شیوندی,ابوطالب سعادتی,اصغر جعفری
نشریهروان شناسی بالینی و شخصیت
شماره صفحات۱
شماره مجلد۳۰
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۱۲/۲۰
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

مقدمه :آموزش قبل از ازدواج نقش به سزائی در تحکیم و تداوم ازدواج و خانواده از جنبه های مختلف دارد. هدف پژوهش حاضر " بررسی تأثیر آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی - رفتاری بر تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین نامزد " بوده است. روش : پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده ها، طرح نیمه آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود که در شهر ری در سال 1399 انجام شده است. جامعه آماری تمام زوجین نامزدی بودند که سال 1399 به مراکز مشاوره یا مراکز مشابه در شهر ری مراجعه نمودند. نمونه آماری پژوهش شامل 26 زوج از زوج های نامزد بودند که به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل ) 13 زوج در هر گروه ( قرار داده شدند. انتخاب این افراد با مراجعه به مراکز مشاوره و صحبت با زوجین مراجعه کننده به صورت داوطلب شدن خودشان صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون2003 (RIS-CD (و پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی1996 ) WHOQOL BREF ) _ بود که آن را شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات آموزشی تکمیل نمودند. نتایج : تحلیل داده ها نشان داد که آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی _ رفتاری بر تابآوری و کیفیت زندگی زوجین نامزد اثرگذار بوده است، ولی در گروه کنترل این چنین اثر مثبتی دیده نشد. از پژوهش این گونه نتیجه گیری می شود که توجه ویژه به مسأله ازدواج و ارائه آموزش های لازم قبل از ازدواج که در چارچوب رویکرد مناسب باشد می تواند تاب آوری زوجین نامزد را در برابر مسائل زندگی بالاتر برده و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. بحث و نتیجه گیری : از پژوهش این گونه نتیجه گیری می شود که توجه ویژه به مسأله ازدواج و ارائه آموزش های لازم قبل از ازدواج که در چارچوب رویکرد مناسب باشد می تواند تاب آوری زوجین نامزد را در برابر مسائل زندگی بالاتر برده و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

tags: آموزش قبل از ازدواج، عوامل خطرساز، رویکرد شناختی- رفتاری، تاب آوری، کیفیت زندگی