رزومه
QR


اصغر جعفری

اصغر جعفری

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: روان شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
اصغر جعفری

دانشیار اصغر جعفری

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: روان شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

My affiliation

اصغرجعفری، دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

مقایسه اثربخشی آموزش شفقت خود و درمان هیجان مدار در کاهش آسیب پذیری روانی- بدنی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری

نویسندگانفرزانه امجدیان,اصغر جعفری,محمدقمری
نشریهروان شناسی افراد استثنایی
شماره صفحات۱۱۵
شماره مجلد۱۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1401/09/30
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شفقت به خود و درمان هیجان‌مدار در کاهش آسیب‌پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک ناتوان یادگیری انجام شد. روش پژوهش نیمه ‌ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و یک پیگیری دو ماهه بود. جامعه ‌آماری مادران کودکان ناتوان یادگیری مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره پیوند در سال تحصیلی 1399-1400 در شهرستان ملارد بودند. 45 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در یک گروه آزمایش 15 نفره تحت برنامه آموزش شفقت خود، یک گروه آزمایش 15 نفره تحت درمان هیجان‌مدار و یک گروه 15 نفره کنترل جایگزین شدند. ‌چک لیست علائم SCL-25 دراگوتیس و همکاران (1974) روی سه گروه و برنامه‌های آموزش شفقت‌خود گیلبرت (2014) برای یک گروه آزمایش و درمان هیجان‌مدار گولدمن و گرینبرگ (2015) برای گروه آزمایش دیگر اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش شفقت‌خود و درمان هیجان‌مدار آسیب‌پذیری روانی- بدنی را کاهش می‌دهند (01/0P<). درمان هیجان‌مدار تاثیر بیشتری دارد و این تاثیرات در مرحله پیگیری پایدار بودند. از آن جایی که آموزش شفقت‌خود و درمان هیجان‌مدار احتمالا منجر به تغییر، تجربه و پذیرش هیجان‌ها می‌شوند، آسیب‌پذیری مادران را کاهش می‌دهند. بنابراین می‌توان از این روش‌های کارآمد برای بهبود سلامت مادران کودکان ناتوان یادگیری استفاده کرد.