نویسندگان | شهناز مرادطلب,اصغر جعفری |
---|---|
نشریه | روان شناسی معاصر |
شماره صفحات | ۱۴۵۴ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۴/۰۲/۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
سازههای روانشناختی نظیر سبک دلبستگی و خودهایممکن در ایجاد افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی نقش مهمی دارند از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و خودهایممکن با افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی انجام شد. به شیوه ی نمونهگیری هدفمند، 100نفر از میان دانشجویان دختر و پسر مجرد دارای شکست عاطفی شهر کرج که حداقل 6ماه از شکست عاطفی شان میگذشت و علائم شکست در آنها باقی مانده بود، انتخاب شدند و به پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، پرسشنامه فرم (ب) خودپنداره راجرز، و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین سبکهای دلبستگی و خودهای ممکن با افسردگی رابطه معناداری وجود دارد (05/0< P). زیرمقیاس (نزدیکی، وابستگی)، و خودهایممکن با افسردگی رابطه منفی معناداری دارد. همچنین زیرمقیاس اضطراب باافسردگی، رابطه مثبت معناداری داشت. این بررسی نشان می دهد که سبکهای دلبستگی و خودهای ممکن سطح افسردگی دانشجویان دارای شکست عاطفی را پیشبینی میکند.
tags: سبکدلبستگی؛ خودهایممکن؛ افسردگی؛ شکست عاطفی