رابطه سبک‌های دلبستگی و خودهای‌ممکن با افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی

نویسندگانشهناز مرادطلب,اصغر جعفری
نشریهروان شناسی معاصر
شماره صفحات۱۴۵۴
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۴/۰۲/۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

سازه‌های روانشناختی نظیر سبک دلبستگی و خودهای‌ممکن در ایجاد افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی نقش مهمی دارند از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی و خودهای‌ممکن با افسردگی در دانشجویان دارای شکست عاطفی انجام شد. به شیوه ی نمونه‌گیری هدفمند، 100نفر از میان دانشجویان دختر و پسر مجرد دارای شکست عاطفی شهر کرج که حداقل 6ماه از شکست عاطفی شان می‌گذشت و علائم شکست در آنها باقی مانده بود، انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک‌های دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، پرسشنامه فرم (ب) خودپنداره راجرز، و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین سبک‌های دلبستگی و خودهای ممکن با افسردگی رابطه معناداری وجود دارد (05/0< P). زیر‌مقیاس (نزدیکی، وابستگی)، و خودهای‌ممکن با افسردگی رابطه منفی معناداری دارد. همچنین زیرمقیاس اضطراب باافسردگی، رابطه مثبت معناداری داشت. این بررسی نشان می دهد که سبک‌های دلبستگی و خودهای ممکن سطح افسردگی دانشجویان دارای شکست عاطفی را پیش‌بینی می‌کند.

tags: سبک‌دلبستگی؛ خودهای‌ممکن؛ افسردگی؛ شکست عاطفی