نویسندگان | منصوره میرحسینی,اصغر جعفری,محمد قمری |
---|---|
نشریه | مدیریت پرستاری |
شماره صفحات | ۱۲ |
شماره مجلد | ۱۲ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مقدمه: روابط موضوعی در فرآیند تأثیرگذاری سبک زندگی و سواد سلامت روی سازگاری روانی-اجتماعی افراد با کووید-19 نقش دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سبک زندگی و سواد سلامت با سازگاری روانی-اجتماعی با نقش واسطهای روابط موضوعی در مبتلایان به کووید-19 بعد از واکسیناسیون انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مبتلایان به کووید-19 بعد از واکسیناسیون در مراکز درمانی شهر بابک در سال 1401 بودند. تعداد 250 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسش¬نامههای سبک زندگی لعلی و همکاران (1391)، سواد سلامت منتظری و همکاران (1393)، روابط موضوعی بل (Bell) (1995) و سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری دروگاتیس (Derogatis) (1986) جمعآوری و با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون (Pearson)، مدل¬یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: همبستگی معنی¬دار سبک زندگی، سواد سلامت و روابط موضوعی با سازگاری روانی-اجتماعی به ترتیب 630/0، 577/0 و 675/0- و همبستگی منفی و معنی¬دار سبک زندگی و سواد سلامت با روابط موضوعی به ترتیب 543/0- و 447/0- بودند (001/0P<). مدل سازگاری روانی-اجتماعی با کووید-19 بر اساس سبک زندگی و سواد سلامت با نقش واسطهای روابط موضوعی برازش مناسبی داشت (001/0>P). نتیجهگیری: زمانی که متغیرهای سبک زندگی و سواد سلامت از مسیر روابط موضوعی میگذرند، سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری کووید-19 را بیشتر تبیین میکنند. بنابراین به متخصصان حوزه درمان کووید-19 پیشنهاد میشود، به منظور افزایش سازگاری روانی-اجتماعی بعد از واکسیناسیون، به سبک زندگی و سواد سلامت افراد توجه کنند و با ارائه برنامههای آموزشی و مشاورهای، روابط موضوعی کاراآمد و متعادلتری را جایگزین کنند.
tags: سازگاری، سبک زندگی، سواد سلامت، روابط موضوعی، کووید-19