نویسندگان | سید مهدی زعیم زاده,اصغر جعفری |
---|---|
نشریه | فناوری های آموزشی در یادگیری |
شماره صفحات | ۸۴ |
شماره مجلد | ۶ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1399-1400 که تعدادشان 17600 نفر بود. 210 شرکتکننده به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تفکر انتقادی فاشیون (1990)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، کیفیت تجارب یادگیری نیومن و نیومن (1993) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) جمعآوری و بوسیله آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار دارند (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که سرمایه روانشناختی در رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی نقش میانجی معناداری دارد (01/0P<). نتایج شواهدی را نشان میدهد که سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری از طریق درگیر ساختن دانشجویان در فرآیند یادگیری سازندهگرا روی تفکر انتقادی آنان تاثیر میگذارند و سرمایهروانشناختی با تقویت سازههای مثبت در دانشجویان، نقش سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری را در پیشبینی تفکر انتقادی بیشتر تبیین میکند. لذا به منظور افزایش تفکر انتقادی دانشجویان پیشنهاد میشود به سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری توجه شود و از طریق مشاوره و آموزش زمینه ارتقاء سرمایه روانشناختی فراهم شود.
tags: تفکر انتقادی، سرزندگی تحصیلی، تجارب یادگیری، سرمایه روانشناختی، کووید-19