رزومه
QR


اصغر جعفری

اصغر جعفری

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: روان شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
اصغر جعفری

دانشیار اصغر جعفری

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: روان شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

My affiliation

اصغرجعفری، دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

اثربخشی قصه گویی بر دیدگاه گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی

نویسندگانالهام قاسمی,زینب آقارب پرست,اصغر جعفری
نشریهفصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی
شماره صفحات۴۲
شماره مجلد۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1403/03/18
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

داشتن مهارت حل مساله اجتماعی و توانایی برای درک هیجان های دیگران از دوران کودکی تحول می یابند و قصه ها از طریق پرورش تخیل این دو مهارت را در کودکان پدید می آورند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه گویی بر دیدگاه¬گیری عاطفی و مهارت حل مساله اجتماعی در دانش¬آموزان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری دانش¬آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در منطقه پنج تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای دو کلاس انتخاب شد و 30 دانش آموز که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های حل مسئله اجتماعی و دیدگاه¬گیری عاطفی محمدی و امیری (1395) بودند که در دو مرحله در مورد هر دو گروه و برنامه قصه گویی (2002) نیز در 8 جلسه هفتگی90 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد قصه گویی بر دیدگاه¬گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی تأثیر معناداری دارد (05/0 < P). از آن جایی که آموزش برنامه ریزی عصبی- کلامی احتمالا منجر به تغییر در نظام های بازنمایی، سطوح استدلال عصبی زبانی، فرآیند هدف یابی و ارتقاء مهارت‌های ابراز وجود و خودانگیزی می‌شود، بر دیدگاه¬گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان از این روش مشاوره‌ای که کم هزینه و کارآمد است و نمایانگر افق¬های تازه در مداخلات بالینی است، برای بهبود دیدگاه¬گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی استفاده کرد.