EN عنوان مقاله | The Relationship between Childhood Trauma and Metacognitive Strategies and Psychosocial Adjustment in Blind Individuals with the Mediating Role of Ego Strength: A Descriptive Study |
---|---|
نویسندگان | مهین خداددادپور، اصغرجعفری، سمیرا وکیلی |
نشریه | مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان |
عنوان لاتين مجله | J Rafsanjan Univ Med Sc |
ارائه به نام دانشگاه | کاشان |
شماره صفحات | ۱۰۴۶ |
صفحه پايان | 1059 |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
زمینه و هدف: سازگاری روانی-اجتماعی یکی از مشکلات اساسی نابینایان است. فرآیند سازگاری روانی-اجتماعی تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی، راهبردهای فراشناختی و توانمندی ایگو است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه آسیبهای دوران کودکی و فراشناخت با سازگاری روانی-اجتماعی با نقش واسطهای توانمندی ایگو انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری افراد نابینا در سال 1401 در شهر کرمان بودند. تعداد 117 شرکتکننده به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری Derogatis (1986)، آسیبهای دوران کودکی Borneshtian و همکاران (2003)، توانمندی ایگو Mark storm و همکاران (1997) و راهبردهای فراشناخت Wells و همکاران (1997) جمعآوری و بهوسیله آزمونهای همبستگی Pearson و تحلیل Regression به شیوه سلسله مراتبی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آسیبهای دوران کودکی با سازگاری روانی-اجتماعی رابطه منفی و معنادار و راهبردهای فراشناختی و توانمندی ایگو با سازگاری روانی-اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارند (001/0P<). همچنین، توانمندی ایگو در رابطه آسیبهای دوران کودکی و فراشناخت با سازگاری روانی-اجتماعی نقش واسطهای معنادار دارد (001/0P<).
نتیجهگیری: توانمندی ایگو روی رابطه آسیبهای دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی با سازگاری روانی-اجتماعی افراد نابینا نقش واسطهای دارد. به منظور افزایش سازگاری روانی-اجتماعی در افراد نابینا توصیه میشود علاوه بر توجه به نقش آسیبهای دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی، توانمندی ایگو ارتقاء داده شود.
tags: آسیب، ایگو، سازگاری، فراشناخت، نابینایی