رزومه
QR


اصغر جعفری

اصغر جعفری

دانشیار

عضو هیئت علمی تمام وقت

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: روان شناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

رزومه
QR
اصغر جعفری

دانشیار اصغر جعفری

عضو هیئت علمی تمام وقت
دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: روان شناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی |

My affiliation

اصغرجعفری، دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

پیش بینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبک‌های اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی

نویسندگاناصغرجعفری
نشریهراهبردهای آموزش در علوم پزشکی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشارفروردین و اردیبهشت 1397
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

        زمینه و اهداف: انگیزش شامل عوامل هوشیار و ناهشیار فعالیت‌هایی روانی انسان است و تحت‌تاثیر فرآیندهای شناختی، عاطفی و رفتاری قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی انگیزش درونی- بیرونی برای یادگیری بر اساس سبک‌های اسنادی و خودکارآمدی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.

 

       روش‌ بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌آماری دانشجویان رشته‌های پزشکی، داروسازی، بهداشت و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 1394- 1395 بودند که 170 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌‌های سبک ‌اسنادی سلیگمن و همکاران، خودکارآمدی جروسلم و شوارتر و راهبردهای انگیزش یادگیری قدم‌پور جمع‌آوری و بوسیله آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند.

 

      یافته‌ها: سبک‌اسنادی مثبت و خودکارآمدی می‌توانند انگیزش درونی برای یادگیری را به طور معناداری پیش‌بینی کنند و خودکارآمدی سهم بیشتری در پیش‌بینی انگیزش درونی دارد (01/0>P). همچنین سبک اسنادی منفی و خودکارآمدی می‌توانند انگیزش بیرونی برای یادگیری را به طور معناداری پیش‌بینی کنند و خودکارآمدی به طور معکوس در پیش‌بینی انگیزش بیرونی سهم دارد (01/0>P).

 

      نتیجه‌گیری: نتایج شواهدی را پیشنهاد می‌کند که ویژگی‌های شناختی سبک اسنادی مثبت و خودکارآمدی در پدیدآیی انگیزش درونی برای یادگیری نقش دارند و سبک‌اسنادی منفی و خودکارآمدی در پدیدآیی انگیزش بیرونی برای یادگیری در دانشجویان نقش دارند. لذا به منظور ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی درونی دانشجویان و پیشگیری از تاثیرات آسیب‌زای سبک اسنادی منفی در بروز مشکلات تحصیلی، لازم است زمینه بهبود سبک اسنادی مثبت و خودکارآمدی فراهم شود.