نویسندگان | اصغرجعفری، صبا جعفری و سید مجید حسینی |
---|---|
نشریه | فرهنگ مشاوره و روان درمانی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | زمستان ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی درکاهش اضطراب و بهبود کارکردهای اجرایی در زنان دارای همسر معتاد انجام شد. جامعه آماری زنان دارای همسر معتاد در شهرستان زنجان بودند. 30 زن دارای همسر معتاد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و یک پیگیری 2 هفته بود. سطح اولیه اضطراب و کارکردهای اجرایی همه شرکت کنندگان بوسیله پرسشنامه های اضطراب بک و آزمون کارکردهای اجرایی برکلی اندازه گیری شدند. آموزش توانمندسازی روانشناختی در 8 جلسه برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش اجرا شد. دوباره اضطراب و کارکردهای اجرایی همه شرکت کنندگان در مرحله پس آزمون و پیگیری اندازه گیری شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اضطراب شرکتکنندگان در برنامه توانمندسازی به طور معناداری پایین تر از گروه کنترل بود اما کارکردهای اجرایی (برنامه ریزی، سازماندهی و حل مساله) آنان بالاتر بود (P< 0.01). همچنین اثر مداخلات در مرحله پیگیری مشاهده شد. نتایج شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش توانمندسازی روانشناختی یک روش روانی- آموزشی مناسبی برای کاهش اضطراب و ارتقاء کارکردهای اجرایی میباشد.