نگاهی به مسیر حرفه ای رالف تایلر: روایتی تاریخی از عمری تلاش برای پیوند نظریه و عمل برنامه درسی

نویسندگانسیداحمد مدنی بروجنی
نشریهپژوهش در برنامه ریزی درسی
شماره صفحات۱
شماره مجلد۱۷
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۹/۱۲/۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

ین پژوهش روایتی تاریخی از مسیر زندگی حرفه ای و اندیشهه هها ی رالف وینفرد تایلر در حوزة مطالعهات ی برنامه در ه ی ا ه. تها یلر در دورانی مسیر تحقیقاتی خویش را آغاز کرد که نقش آفرینی بسیاری از مربیان و معلمان در مدارس و کلاس های درس مبتنی بهر باورهها ی عامیانه بود او توانس. اندیشه های فلسفی مربیانی چهون هربهارو و دیویی را به دغدغه های عملی متخصصانی نظیر ثورندایک، چارترز و بابی. ربط دهد و گسس. میان نظریه و عمل برنام در ی را کاهش دهد این پژوهش تاریخی به روش ا تنادی و با تحلیل مجموعهه ای از اطلاعاو تاریخی مغفول، به واکاوی تجارب تحقیقاتی و زمینه های فکری تایلر پرداخته و برخی از باورهای او را که برای فهم عمیه ق تهر الگوی مو وم به خطی-منطقی تایلر لازم اند تبیهی ن کهرد ا ه. از جمل این باورها می توان به موارد زیر اشار کرد: 1( آموزش انتزاعه ی عملیاو ریاضی به اندازة آموزش جزءبه جزء آنها مؤثر ا .؛ 2( بهرا ی ایجاد انگیزش درونه ی در دانهش آمهوزان با یه د محتهوا ی درس را بهه فعالی. های روزانه زنهدگ ی پیونهد داد؛ 3( اجهرا ی صهح یح روش حهل مسئل دیویی و روش پروژة کیلپاتریک مستلزم این ا ه. کهه روش منا بی برای ارزشیابی یادگیری دانهش آمهوزان طراحه ی کهرد؛ 4( در جامع مردم الار دشوارترین وظیفه تبدیل کهردن دانهش آمهوزان بهه شهروندان مسئولی. پذیر ا .؛ 5( ارزشیابی تکوینی، نه برای قضاوو دربارة یادگیری دانش آموز یا عملکرد معلم، بلکه برای قضاوو دربهارة کارآمدی و اثربخشی برنامه در ه ی ا ه.؛ 6( فراینهد برنامهه ریه زی در ی خطی نیس.؛ و 7( هدف ارزشیابی، بهبود آموزش و هماهنگی اثربخش تر معلمان ا . در این پژوهش تاریخی، همچنهین رویکهرد مشارکتی و واقع گرایان تایلر و تلاش های وی برای کهاهش شهکاف میان نظریه و عمل برنام در ی برجسته شد اند برنامه » عمهل «

tags: برنامه درسی، رالف تایلر، پیوند نظریه و عمل، آموزش، مطالعه هشت ساله